یخچال

 

نکات طلایی خرید یخچال

امروزه یخچال یکی از رکن های اساسی در هر آشپزخانه ای می باشد . داشتن یک یخچال در قلب آشپزخانه سبب نهگداری و ماندگاری بیشتر مواد غذایی روزمره می شود . در بازار ما با انواع یخچال فریزر های مختلفی مواجعه می شویم که هر کدام با توجه به شرایط سبب بالا رفتن کیفیت مواد غذایی در آشپزخانه می شود . ما در این مقاله قست داریم شما را با انواع یخچال موجود در بازار آشنا کنیم تا بتوانید انتخاب خوبی را برای خرید کردن داشته باشید . لطفا تا انتهای پست با ما همراه شوید . 

 

 

 

تاریخچه یخچال

 

تاریخچه یخچال

بی شک یخچال را می توان یکی از موثر ترین اختراعات بشری در زندگی انسان های معاصر دانست . از دیرباز نگهداری طولانی مدت مواد غذایی دغدغه دیرین بشر بوده است و در این مسیر از روش های متعددی نظیر نمک سود کردن ، خشک کردن ، دفن کردن و … بهره برده تا اینکه دکتر جان کوری نخستین یخچال برقی جهان را اختراع کرد که تاکنون میلیون ها دستگاه از این محصول در جهان تولید و عرضه شده است و در نهایت به فرم امروزی یخچال های صنعتی و فریزر ها و سردخانه ها و سایر دستگاه های برودتی رسیده ایم .

 

- طرح اولیه 

البته که یخچال امروزی فرم پیشرفته و اصلاح شده اختراع دکتر جان کوری است ؛ ایشان در سال 1841 میلادی نخستین ماشین یخ ساز مکانیکی را در آمریکا اختراع و تولید کرد . سپس در سال های بین 1850 تا 1851 میلادی نخستین بستنی ساز در آمریکا اختراع و ثبت شد . برای اطلاعات بیشتر در مورد پیدایش دستگاه های بستنی ساز می توانید این مقاله را دنبال کنید . 6 سال بعد یعنی سال 1857 میلادی مخترعی استرالیایی دستگاه های سرد کننده مبتنی بر بخار متراکم را روانه بازار کرد و دو سال بعد در سال 1859 میلادی مخترعی اهل کشور فرانسه نیز در سیستمی پیچیده تر و برعکس دستگاه های متراکم ساز اولیه و با استفاده از گاز آمونیاک که دارای خاصیت انبساط سریع می باشد یخچالی پیچیده تر را عرضه کرد . اما برای اصلاح و تغییر بعدی می بایست 33 سال زمان صرف می شد تا اینکه در سال 1892 میلادی مصادف با 1271 شمسی یک دانشجوی سوئدی ، یخچال های جذبی را اختراع کرد که موفقیتی جهانی بود و توسط شرکت الکترولوس تولید انبود و روانه بازار مصرف شد . در این سال ها نیمی از خانواده های آمریکایی در آغاز قرن بیستم مواد غذایی خود را در یک محفظه سرد نگه می داشتند که البته یخ استفاده شده در اینگونه مخازن خانگی گران بود و این خود مشکلی برای این روش به حساب می آمد .

- اولین تولید

در نهایت بین سال های 1905 تا 1908 میلادی بود که باز هم مخترعی فرانسوی ایده جذاب خود برای یخچال های خانگی را بر پایه فرآیندی موسوم به (سولفور دی اکسی) در اداره ثبت اختراعات ثبت کرد و بعد از آن کمپانی جنرال الکتریک در ایالت ایندیانا این یخچال را تولید و عرضه کرد . نخستین یخچال این کمپانی در سال 1911 یعنی مصادف با 1270 شمسی در آمریکا فروخته شد . البته که قیمت 1000 دلاری آن در 118 سال قبل این کالا را در دسته کالاهای لوکس قرار می داد چرا که در آن زمان قیمت آخرین مدل خودرو آمریکایی 500 دلار بود . اگر چه جنرال الکتریک نخستین کارخانه یخچال سازی جهان بود و در کشور ما نیز شهرتی بیشمار دارد اما این کارخانه در سال 1915 فقط یک دستگاه تولید و عرضه کرد و در سال 1916 کارخانه هایی نظیر کلویناتور و سرول نیز 2 دستگاه دیگر عرضه کردند و در سال 1920 شمار یخچال ها در آمریکا به 200 دستگاه رسید .

 


 

 

یخچال چیست

یخچال دستگاهی می باشد که در زندگی تمام انسان های روی کره زمین وجود دارد . یخچال دستگاه خنک نگهداری مواد غذایی و آشامیدنی می باشد . فریزر هم مختص فریزر کردن یا منجمد نمودن مواد غذایی یا آشامیدنی می باشد . امروز یخچال و فریزر باهم و در یک محصول به نام یخچال فریزر ارائه می شود . یخچال ها در قدیم و در ابتدا دارای بسیار شکل ساده و طراحی ناپسند بودند . به مرور زمان که تکنولوژی پیشرفت کرد یخچال ها دارای شکل ها و طرح های ویژه ای شدند .

 


 

انواع یخچال

این روزها در بازار خرید یخچال دستتان برای هر نوع انتخابی باز است. از یخچال های ایرانی گرفته تا یخچال های خارجی . امروزه یخچال ها به انواع مختلف با کارایی های متفاوت تقسیم بندی می شوند . از جمله این مدل ها که شکل ظاهری یخچال ها را تشکیل می دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

- یخچال تک درب

این مدل از یخچال فریزر و یا یخچال فریزر ها ، قدیمی ترین مدل های یخچال فریزر هستند که از قدیم در خانه در دسترس بودند . امروزه نیز این مدل از یخچال فریزر ها به دلیل کوچکی ، عدم نیاز به فضای زیاد در بیشتر ادارات ، فروشگاه ها و حتی هتل ها مورد استفاده قرار می گیرند . این مدل از یخچال فریزرها که به عنوان یخچال فریزر های اقتصادی نیز شناخته می شوند ، بهترین گزینه برای خانواده های کوچک و افراد مجرد به حساب می آیند که تنها به ویژگی پایه ای یک یخچال فریزر نیاز دارند .

 

فریزر 6 فوت ایستکول مدل TM-946-4DW Freezer نقره ای

 

- یخچال فریزر مدل فریزر پایین

در طرح هایی که فریزر در پایین و یخچال در بالا قرار دارد، نیازی به خم شدن مداوم برای دسترسی به مواد غذایی نیست. همچنین مدل های فریزر پایین به جای قفسه، کشویی بوده و پهن تر و جادارتر از مدل های فریزر بالا هستند .

 

یخچال فریزر بالا

 

 

مزایا

  • طراحی عاقلانه و نبودن نیاز به خم شدن 
  • طراحی فریزر به صورت کشویی 
  • تنواع بالا این مدل

 

معایب

  • گران بودن نسبت به مدل فریزر بالا 
  • بالا بودن هزینه استفاده از این یخچال 
  • تایخر در سر کردن فریز 

 

- یخچال فریز مدل فریزر بالا

در مدل هایی که فریزر در بالا و یخچال در پایین قرار دارد، نیاز است تا برای دسترسی به بخش های پایینی یخچال که در طول روز ممکن است زیاد با آن سروکار داشته باشید ، مدام خم شوید اگر قیمت ، کارایی ، فضایی که در نظر گرفته اید بزرگ ترین نگرانی شما است ، یک یخچال فریزر بالا برای شما مناسب است .

 

یخچال فریزر بالا

 

مزایا

  • ارزان ترین مدل برای خرید 
  • دارای تنوع در قیمت و برند 

 

معایب

  • خم راست شدن متعدد برای استفاده از یخچال

 

- یخچال فریزر دو قولو

یخچال فریزرهای دوقلو نیز از مدل هایی هستند که از قدیم در بازار موجود بوده و همیشه جزء پرطرفدارترین مدل های زمان خود بوده است تا کنون . البته امروزه با عرضه مدل های جدید که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت ، استقبال از این مدل یخچال فریزر ها تا حدی کاهش یافته است . این مدل از یخچال فریزر ها به دلیل ماهیت خود نسبت به سایر انواع یخچال فریزر های موجود در بازار ، حجم به مراتب بالاتری دارند و بیشتر برای خانواده های پرجمعیت استفاده می شوند . علاوه بر آن ، به دلیل جدا بودن یخچال و فریزر از همدیگر ، جابجایی آن ها نسبت به سایر یخچال فریزر ها نظیر ساید بای ساید راحت تر است . در ضمن در این مدل از یخچال فریزر ، افراد به حجم مساوی از یخچال و فریزر دسترسی دارند . شاید بتوان گفت مشکل اصلی این دسته از یخچال ها، فضای مورد نیاز بزرگ آن ها است و می بایست ابعاد این نوع یخچال ها در مراحل طراحی کابینت آشپزخانه مد نظر قرار گیرد .

 

 

 

مزایا

  • قرار گیری یخچال در فضای های مجزا در اشپزخانه
  • ظریفت بالا یخچال و فریزر 

 

معایب

  • اشغال زیاد فضای آشپزخانه

 

- یخچال فریز ساید بای ساید

در طول سال های اخیر ، این مدل ها یکی از پر فروش ترین مدل های یخچال فریزر ها در ایران و جهان بوده است و به همین دلیل بیشترین نوآوری برای عرضه مدل های جدید بر اساس این مدل شکل گرفته است . یخچال فریزر ساید بای ساید در حقیقت مدل ارتقاء یافته یخچال فریزر های دوقلو بوده که علاوه بر یک تکه شدن ، امکان تنظیم حجم یخچال و فریزر را برای مشتریان به شکل بهتری فراهم شده است . بر این اساس برخلاف یخچال فریزر دوقلو ، شما حتما مجبور به دارا بودن حجم مساوی یخچال و فریزر نیستید . معمولا در یخچال فریزر های ساید بای ساید ، اندازه یخچال از فریزر بزرگ تر است . یخچال فریزر های ساید بای ساید طراحی بسیار زیبایی دارند ولی عموما فضای زیادی ندارند و امکان نگهداری موارد حجیم را نخواهید داشت . در مقابل اگر از مواد تازه و فریزری به یک اندازه استفاده می کنید ، این گزینه می تواند مناسب ترین گزینه به حساب آید .

 

ساید بای ساید

 

 

مزایا

  • آپشن ها و ویژگی های متوع مثل یخ ساز و آب سرد کن 
  • نمای شیک و زیبا 
  • ظرفیت ذخیره سازی بالا 
  • بهترین دسترسی به مواد غذایی

 

معایب

  • اندازه فیزکی بزرگ نسبت به یخچال های دگر
  • فضای ذخیره سازی فشرده تر

 

- یخچال فریزر درب فرانسوی

همانطور که توضیح داده شد در ادامه نوآوری های صورت گرفته در طراحی انواع یخچال فریزر ، با باز طراحی انجام شده ، نوع جدیدی از یخچال فریزر به بازار عرضه شد بنام درب فرانسوی یا French Door . در این طراحی جدید که دارای ویژگی های جدید و متنوعی است ، محل قرارگیری یخچال و فریزر بجای آن که در کنار همدیگر قرار داشته باشد ، مجدد به بالا و پایین تفکیک گردید و با یک تکه کردن یخچال و فریزر و افزایش عرض آن ، امکانات جدیدی را برای مصرف کنندگان فراهم آمد . این نوع یخچال فریزر ها در واقع ترکیب یخچال ساید بای ساید با یخچالِ فریزر پایین تشکیل شده است . در یخچال های درب فرانسوی دیگر محدودیتی که برای قراردادن وسایل بزرگ مانند کیک تولد یا ظرف های عریض وجود داشت ، مرتفع شده و شما به راحتی می توانید از فضای عریض آن به شکل دلخواه استفاده کنید . در قسمت پایین نیز که فریزر قرار دارد ، برای سهولت استفاده و طراحی متمایز ، کشویی قرار داده شده که دسترسی به کلیه مواد غذایی حتی تا انتهای فریزر را به راحتی میسر می کند. یخچال های با طرح فرانسوی جزو جادارترین یخچال فریزرها محسوب می شوند که جلوه بسیار شیک و مدرنی به آشپزخانه شما می دهند. البته این مدل ها در بین تمامی مدل های یخچال فریزر، از همه گران تر می باشند . 

 

 

 

مزایا

  • آپشن های و ویژگی های متنوع
  • ظرفیت ذخیره سازی خوب
  • مناسب برای خوراکی های با پهنای زیاد

 

معایب

  • اشغال فضای زیاد نسبت به یخچال های دیگر
  • هزینه بالای خرید

 


 

در آخر

می توان گفت که یخچال ها در زندگی امروزه انسان ها نقش بسزایی دارد و هر خانه ای برای گذراندن زندگی خود نیاز به یخچال داردند زیرا هر انسان برای ادامه زندگی خود به مواد غذایی نیاز دارد و در نتیجه بری نگهداری مواد غذایی نیاز به یخچال امری طبیعی استاما اینکه هر انسان بسته به نیاز خود از چه یخچالی استفاده می کنند فرق می کند . شرکت های زیادی دست به درست کردن این محظه کاربردی کردند که بسیار از آن ها در این زمینه موفق بودند و توانستند نوآوری های زیادی بسته به نیاز انسان ها در ساخت آن بوجود بیاورند . بنابراین یخچال جز دستگاه های کم استفاده در این زمان نیست و چیزی نیت که انسان از داشتن آن در خانه هایشان بگذرند . ما در این مقاله سعی کردیم انواع یخچال و تاریخچه آن را برای شما مورد بررسی قرار دهیم . امیدوارم بتوانید به خوبی از این مقاله استفاده ببرید و بهترین انتخاب را برای خانه خود داشته باشد . شما می توانید برای خرید یخچال فریزر به سایت خاجی کالا سر بزنید و خانه خود را به بهترین شکل تکمیل نمایید . 

 


راه های ارتباطی با ما

 

آدرس سایت : www.khajikala.ir

آدرس اینستاگرام : www.instagram.com/khaji_kala