اجق گاز

 

خرید اجاق گاز خوب

در حال حاضر اجاق گاز ها در انواع مختلف با طرح‌ های شیک و بسیار زیبای ، تولید و روانه‌ ی بازار می‌ کند . طوری که وقتی وارد یک مغازه‌ ی فروش لوازم خانگی می‌ شوید نمی‌ دانید کدام یک را انتخاب کنید ؟ اما دانستن یک سری نکات به شما کمک می‌ کند تا بتوانید انتخاب خوب و ایده‌ آل داشته باشید . نکاتی که در زیر به شرح آنها می‌ پردازیم می‌ تواند به شما در خرید یک اجاق گاز خوب کمک کند .

 

 

 

اجاق گاز قدیمی

 

تاریخچه اجاق گاز 

- مطالعه تاریچه اجاق گاز نشان می‌ دهد مردم از عهد باستان ، برای پخت‌ و پز از آتش استفاده می‌ کردند ؛ روی زمین آتش روشن می‌ کردند و غذا می‌ پختند . به‌ مرور بنا های ساده‌ ای برای نگهداری چوب و مواد غذایی ساخته شد . یوناییان باستان ، برای پخت نان و مواد غذایی اجاق‌ های ساده‌ ای از سنگ ساختند . در قرون وسطی ، شکل اجاق‌ های سنگی عوض شد و جای خود را به اجاق‌ هایی با آجر های بلند تر و ساخته شده با ملات دادند . برای پختن غذا روی این اجاق‌ ها ، دیگ‌ هایی را روی آتش آویزان می‌ کردند . طبق اسناد تاریخی ، تاریخ ساخت اولین اجاق ، به سال ۱۴۹۰میلادی باز می‌ گردد ؛ این وسیله‌ ها ، به‌ شکل کوره‌ ای ساخته شده از آجر و کاشی بودند و دودکش هم داشتند . کوره‌ های اولیه ، به مرور زمان پیشرفت کردند و تغییر شکل دادند ؛ سازنده اجاق ، برای مهار دود آتش ، اتاقک‌ های کوره‌ ای را اختراع کرد ؛ سوخت اتاقک‌ ها چوب بود و در بالایشان ، حفره‌ ای قرار داشت که برای پختن غذا ، دیگ‌ ها را مستقیم روی حفره قرار می‌ دادند . یکی دیگر از اجاق‌ های اولیه ، اجاق کاسترول (اجاق معروف به خورشت) است که سال ۱۷۳۵ میلادی ، توسط مخترع فرانسوی ، فرانسوا کالویز اختراع شد ، این اجاق چندین در باز شو ، با صفحات آهنی سوراخ داشت . در سده نوزدهم ، اجاق‌های کاسترول ، جای خود را به اجاق گاز دادند که وسیله‌ ای مکعب شکل با دو شعله داشت .

- تاریخچه اجاق گاز نشان می‌ دهد اولین گاز ، در دهه ۱۸۲۰ اختراع شد ؛ سال ۱۸۳۶ سازنده اجاق گاز ، یک کارخانه ساخت اجاق گاز در انگلستان تاسیس کرد . اجاق گازها مزایایی زیادی نسبت به اجاق‌ های اولیه داشتند به عنوان مثال می‌ شد حرارت شعله را تنظیم کرد و بعد از پخت ، خاموشش کرد . کم‌کم مخازن گاز لوله‌ کشی شده در شهر های بزرگ بریتانیا گسترش یافتند و اجاق گازها رواج بیشتری پیدا کردند. طراحی اولیه اجاق گازها ، بسیار ساده بود اما مورد توجه قرار گرفت . به‌ زودی اجاق‌ های عمودی و جعبه مانند ، عمومیت پیدا کردند . این اجاق گاز ها ، روی پایه نصب می‌ شدند و دو الی چهار شعله ، برای پخت‌ و پز داشتتند . تا سال ۱۹۲۰، برای تولید این وسیله ، از چدن استفاده می‌ شد ، اما بعد ورقه‌ های فولادی لعاب‌ دار سفید ، باعث شدند اجاق‌ گاز ها سبک‌ تر و زیباتر شوند . اجاق گاز به شکل امروزی ، از سال ۱۹۳۰ وارد بازار شد ؛ همزمان اجاق گاز های الکتریکی نیز توزیع شدند .

 

  • آهنی : اجاق آهنی ، یکی از انواع اجاق قدیمی است . اجاق‌ های چدنی ، اولین بار سال ۱۷۲۸، ساخته شدند . این وسیله‌ ها ، طراحی آلمانی داشتند و اجاق پنج ستونی یا صفحه‌ای نامیده می‌ شدند . سال ۱۸۰۰ کانت رامفورد ، نوعی اجاق آشپزخانه‌ ای آهنی ، به‌ نام اجاق رامفورد اختراع کرد . این وسیله برای آشپزخانه‌ های بسیار بزرگ ساخته شده بود . یک منبع آتشی داشت که می‌توانست چند ظرف را حرارت دهد ، در ضمن حرارت هر ظرف ، به‌ طور مجزا تنظیم می‌ شد . اختراع رامفورد ، بسیار بزرگ و سنگین بود و برای آشپزخانه‌ های خانگی مناسب نبود . در نهایت ، سال ۱۸۳۴ ، اولین اجاق‌ های چدنی مناسب استفاده روزمره، ساخته شدند. این اجاق‌ها، روی سوراخ‌ های پخت‌وپز ، دودکش و لوله‌های دودکش ، توری‌ های آهنی داشتند .

 

  • نفتی : سازنده اولین اجاق نفتی فرانس ویلهم بود ؛ جزدن مات نیز در سال ۱۸۳۳، اولین اجاق ذغالی را اختراع کرد . این وسیله ، از فولادهای سنگین با حفره‌ ای در بالای آن ساخته شده بود و تهویه‌ ای برای سوزاندن زغال سنگ داشت .

 

  • اجاق گاز : سال ۱۸۲۶، جیمز شارپ ، مخترع بریتانیایی ، نوعی اجاق گاز را اختراع کرد . این وسیله ، اولین اجاق گاز نیمه‌ موفق بود که وارد بازار شد . در سال ۱۹۲۰، اجاق گازها به اکثر خانه‌ ها راه پیدا کرده بودند . این وسیله‌ ها ، یک مشعل و یک کوره‌ی داخلی داشتند . اجاق گازها ، کم‌کم به‌عنوان وسیله‌ای معمولی درآمدند و پیشرفت کردند . در دهه‌ی ۱۹۱۰ ، اجاق گاز هایی با روکش لعابی ظاهر شدند که هم وزن کمتری داشتند ، هم راحت‌ تر تمیز می‌ شدند . مخترع اجاق گاز ، کارخانه‌ ای برای تولید انبوه این وسیله تاسیس کرد .

 

  • برقی : اجاق‌ های‌ برقی ، در اواخر دهه ۱۹۲۰ و اوایل دهه ۱۹۳۰، با اجاق‌ های گازی وارد رقابت شدند . البته اجاق‌ های الکتریکی در سال‌ های قبل نیز تولید می‌ شدند اما تکنولوژی و برق لازم برای راه‌اندازی‌ محدود می شد . به‌ زعم برخی اسناد تاریخی و علمی ، توماس آهیرن، مخترع کانادایی ، اولین گاز برقی را در سال ۱۸۸۲ اختراع کرده است . آهرین و شریکش ، صاحب شرکت لامپ برقی بودند . این دستگاه‌ ها ، در سال ۱۹۱۰، در نمایشگاه جهانی شیکائو معرفی و ارائه شدند .

 


 

انواع اجاق گاز 

آیا می دانید نخستین مرحله خرید اجاق گاز چیست ؟ اجاق گاز مبله بهتر است یا اجاق گاز توکار ؟ برای خرید اجاق گاز و فر آشپزخانه دو رویکرد وجود دارد . نخست انتخاب گاز و فر به صورت مجزا و دوم رویکرد خرید فرگاز به صورت یک وسیله کارآمد و مقرون به صرفه است . به طور حتم خرید فرگاز ، اقتصادی تر از خرید اجاق گاز و فر به صورت جداگانه است . با این حال ، علاوه بر در نظر گرفتن سلایق شخصی ، شرایط کنونی آشپزخانه شما نیز در این تصمیم گیری نقش مهمی دارد . اگر در حال حاضر آشپزخانه شما برای تعبیه کردن اجاق گاز و فر توکار طراحی شده است ، خرید فرگاز و نصب آن ، مستلزم ایجاد تغییراتی هزینه‌ بر در چیدمان آشپزخانه است . پس نخستین گام در خرید اجاق گاز و فر توجه به چیدمان کنونی آشپزخانه است . اجاق های مخصوص طبخ بر اساس نوع سوخت مصرفی دارای سه نوع ، گازی ، برقی و ترکیبی از گاز و برق هستند . در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم . اجاق با سوخت گاز ، این نوع اجاق متداول ترین وسیله طبخ غذا در آشپزخانه است . همانطور که از نامشان پیداست سوخت مصرفی این نوع اجاق ، گاز شهری است . شعله اجاق گاز قابل رویت است و تنظیم کردن میزان گرمادهی آن در مقایسه با نوع الکتریکی اجاق بسیار راحت تر است . به دلیل ارزان تر بودن سوخت گاز در مقایسه با برق استفاده از این نوع اجاق مقرون به صرفه است .

 

  • اجاق گاز مبله : 

    یکی از انواع اجاق گاز از نظر شکل ظاهری اجاق‌ گاز مبله است که قدمت بیشتری نسبت به اجاق گاز های جدید دارند . اجاق گاز مبله همان‌ طور که از اسمش پیداست شکلی مانند یک مبل دارد . اجاق گاز مبله آن اوایل فقط یک صفحه با چند شعله بود که از بخش پایینی‌ این گاز به‌ عنوان کابینت استفاده می‌ شد . بعد ها فر هم به این نوع اجاق گاز اضافه شد . با اضافه شدن امکاناتی مثل جوجه‌گردان، برنامه‌ی تنظیم پخت و… اجاق گاز مبله تبدیل به یک وسیله‌ ی کاربردی و همه‌ چیز تمام شده است . اما این اجاق گاز با همه این امکانات دو عیب کوچک دارد . اول‌ از همه این‌ که بیشتر از سایر اجاق‌ گاز ها جا می‌ گیرد . از طرف دیگر چون در دسته‌ ی اجاق‌ گاز های سنگین‌ وزن قرار دارد ، جا به‌ جایی‌ آن کمی سخت است . با این اوصاف اگر آشپزخانه‌ ای جادار دارید و دلتان یک دستیار آشپزی حرفه‌ ای می‌ خواهد . اجاق گاز مبله می‌ تواند انتخاب خوبی برایتان باشد .

اجاق گاز مبله آلتون مدل D5W

 

  • اجاق گاز صفحه ای :

انواع اجاق گاز صفحه ای در واقع همان اجاق‌گاز های رومیزی هستند که با توجه به کارخانه‌ سازنده و … شکل‌ های مختلف و تعداد شعله‌ های متفاوتی دارند . این نوع اجاق گاز را هم می‌توانید به‌ آسانی در هر جای آشپزخانه نصب کنید و یک‌ عمر و با خیال راحت مشغول پخت‌ و پز  شوید . اجاق‌ گاز های صفحه‌ ای هم با جنس‌ های مختلفی مثل استیل ، شیشه‌ ای ، ترکیب شیشه و استیل ، ترکیب شیشه و سرامیک پا به میدان گذاشتند . شیشه‌ی اجاق گاز صفحه ای معمولا ضد خش است و چون در کوره و در دمای بالای ۱۸۰ درجه سانتی‌ گراد درست شده اند به راحتی‌ ترک برنمی‌دارد . ضمن این‌ که ظاهر آشپزخانه‌‌ تان را هم حسابی رویایی می‌کند و از همه مهم‌ تر جای زیادی اشغال نمی‌ کند و می‌ توانید از فضای پایین کابینت هم استفاده کنید . نکته‌ ی مهم در زمان استفاده از انواع اجاق گاز صفحه ای‌ توجه به سایز قابلمه‌ ها است . اگر قابلمه‌ هایتان سایزشان خیلی بزرگ است ، خوب است که از صفحه‌‌‌ی چدنی اجاق گاز هم کمک بگیرید تا فاصله ظرف با سطح شیشه بیشتر بشود و اجاق گاز آسیبی نبیند .

 

اجاق گاز صفحه ای آلتون مدل S520D

اجاق گاز صفحه ای درسا مدل روژین


 

انواع اجاق گاز از نظر سوخت

اجاق گاز ها از نظر سوخت مصرفی به دو دسته تقسیم می شوند که در ادامه به معایب و مزایای هر کدام خواهیم پرداخت :

 

- اجاق گاز با سوخت گازی

// مزایا

 

  • از نظر اقتصادی استفاده از این نمونه اجاق ها به صرفه تر است، چرا که بهای گاز مصرفی از برق کمتر است

  • شعله ها به سرعت روشن شده و حرارت را انتقال می دهد و می توان درجه گرما این اجاق را به راحتی کنترل کرد

  • شعله ها به آسانی روشن و داغ می شود ، به همان سرعت هم پس از خاموش و خنک می شود

  • این اجاق ها برای غذا ها و یا خوراکی هایی که نیاز به سرخ کردن دارند ، بسیار مناسب هستند

 

// معایب

 

  • این اجاق ها می توان به این مورد اشاره کرد که اگر زمانی پنجره شما باز باشد ، باد می تواند شعله را خاموش کند

  • این اجاق ها سخت تمیز می شوند و باید شبکه چدنی آن برداشته شود 

 

- اجاق گاز برقی

// مزایا

 

  • سهولت و آسانی در تمیز کردن اجاق گاز به دلیل سطح صاف 

  • سهولت در روشن کردن و سریع بودن نصبت به مدل گازی 

 

// معایب

 

  • غیر قابل استفاده شدن گاز در موقع قطعی برق

  • خراب شدن گاز به وسیله پخت و پز با ظروف و قابلمه های سنگین 

 


راهنمای خرید مناسب اجاق گاز 

برای این که بتوانید اجاق گاز مناسبی را انتخاب نمایید باید با قطعات و اجزای این محصول بیشتر آشنا شوید . این اجزا از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بر دوام ، طول عمر و کارایی اجاق می افزاید در ادامه به بررسی و معرفی کامل آن ها خواهیم پرداخت :

 

- مشعل :

مشعل یا برنر از مهم ترین اجزای اجاق گاز است که خود به دو مدل تقسیم می شود. محفظه اختلاط یکی از آن هاست که وظیفه آن مخلوط کردن متناسب هوا و گاز برای ایجاد شعله آبی با بالاترین بازده است. دومین نمونه آن سرشعله است که وظیفه آن هدایت مناسب شعله به سمت ظرف برای انتقال حداکثر گرما به آن است.

 

- شیر :

از دیگر قطعات مهم در اجزای اجاق گاز می توان به شیر اشاره کرد. وظیفه اصلی این قطعه کنترل و تنظیم میزان گاز ورودی سرشعله است. استفاده از شیر مرغوب و با کیفیت خطر بروز نشتی را به صفر می رساند و ایمنی بیشتری را به کاربر ارائه می دهد.

 

- چدنی 

چدنی ها در رنگ، جنس و هم چنین کیفیت های متفاوتی تولید می شود. در صورتی که از چدنی هایی با کیفیت پائین استفاده شود، در مدت زمان و بر اثر حرارت رنگ خود را از دست داده و بر زیبایی اجاق و آشپزخانه تاثیر می گذارد. سطح صاف این قطعه مانع نفوذ ذرات روغن و یا باقی مانده غذا به سیستم اجاق گاز شده و نظافت آن را نیز راحت تر می کند.

 

- ترموکوبل

سالانه آسیب های جانی و هم چنین مالی زیادی به افراد بر اثر نشت گاز وارد می شود. یکی از اصلی ترین دلایل آن توجه نکردن به کیفیت مناسب و بالای ترموکوپل است. این قطعه وظیفه قطع و وصل جریان گاز را بر عهده دارد. یک سیستم ایمنی مناسب و با کیفیت باید در هنگام جرقه زدن سریعا جریان گاز را وصل کند و اگر این جریان به وسیله باد خاموش شد، سریعا جریان گاز را نیز قطع کند .

 

// مواردی راجب خرید اجاق گاز های مبله 

موارد مهم دیگری هم به جز قطعات وجود دارد. از جمله این موارد می توان به عرض اجاق گاز، فر اجاق گاز، فن، تایمر و بسیاری دیگر از موارد اشاره کرد . در ادامه به معرفی این موارد مهم می پردازیم.

 

- عرض اجاق گاز 

اگر قصد خرید اجاق های مبله یا ایستاده را دارید، باید به این مورد توجه کنید عرض انتخابی شما باید با فضایی که آشپزخانه تان دارد همخوانی داشته باشد. عموما اجاق گازها در عرض های 50، 60 و 90 سانتی متری تولید می شوند که عرض های گفته شده تعداد شعله ها را نیز مشخص می کند.برای مثال اجاق گازهای 4 شعله معمولا عرض 60 سانتی متری و نمونه 5 شعله آن معمولا عرضی 90 سانتی متری دارد. البته فراموش نکنید فضایی را هم در اطراف اجاق گاز برای تهویه هوا در نظر بگیرید.

 

- کانوکشن 

از فن یا کانوکشن برای پخش هوای گرم به درون فر مخصوصا در فرهای برقی استفاده می شود. همان طور که گفته شد نیز شعله های برقی نیز نسبت به شعله های چدنی یا صفحات الکتریکی راحت تر تمیز می شود .

 

- تایمر و گریل اجاق گاز 

به کمک تایمر می توانید زمان آشپزی و پایان آن را مشخص کنید تا به شما اطلاع داده شود. در برخی از مدل ها نیز اجاق دارای صفحه گریل است که می توان از آن برای سرخ کردن و کباب کردن با روغن و یا بدون آن استفاده کرد .

 


سوالات متداول

 

چه مدل اجاق گاز مناسب است؟

در جواب این سئوال باید به عوامل زیادی دقت کرد، اما اگر که محدودیت بودجه و مالی ندارید و فضای آشپزخانه شما بزرگ است می توانید از هر سه مدل صفحه ای، توکار و مبله استفاده کنید؛ در غیر این صورت، گازهای رومیزی و توکار را که فضای آشپزخانه را بزرگ تر نشان می دهد را به شما پیشنهاد می کنیم .

 

اجاق گاز چند شعله برای خانواده تان مناسب است؟

اگر که جمعیت خانواده شما کم است به سراغ اجاق های 3 یا 4 شعله بروید، اما اگر خانواده ای پرجمعیت هستید اجاق گازهای 5 شعله یا 6 شعله را انتخاب کنید .

 

نحوه شستشو اجاق گاز چگونه است؟

از مخلوط آب و جوش شیرین ، نمک و جوش شیرین ، لیمو ، سرکه ، روغن زیتون و … استفاده کنید و به راحتی اجاق گاز خود را تمیز نمایید .

 


کلام آخر 

انتخاب یک اجاق گاز مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است . به همین دلیل در این نوشته به بررسی انواع اجاق ها از جمله اجاق رومیزی ، توکار و مبله تفاوت آن ها با یکدیگر و هم چنین قطعات مهم این اجاق گاز که نقش کاربردی در پخت و پز را ایفا می کنند پرداختیم . به طور کلی شما را با خوصوصیات های اجاق گاز ها آشنا کردم امیدوارم که از مطالبی که در این مقاله گذاشتیم استفاده کامل را برده باشید و به خوبی بتوانید اجاق گاز مناسب برای خانه خود را خرید و از آن به خوبی استفاده کنید .